‘Je kan niet investeren in het groen als je in het rood staat’

‘Iedere opgelegde regel kost ons geld en moet worden terugverdiend’, aldus één van de ondernemers in gesprek met Europarlementariër Jan Huitema.

© Eike Michler

‘Het liefst spreek ik de ondernemers zelf en loop met hen rond over het bedrijf’, stelde Europarlementariër Jan Huitema voorafgaand aan zijn bezoek aan de Lopikerwaard. Maandag 13 mei bezocht de liberale veehouder vier ondernemers in IJsselstein, Linschoten, Snelrewaard en Lopik. Een van de bedrijven die hij bezocht was veehouderij Westborch van Gijs Stigter in Linschoten. Wat de liberale Europarlementarier voor hem kon betekenen stak Stigter niet onder stoelen en banken. De ondernemer hekelt het beleid dat steeds meer agrarisch ondernemers dwingt hun vruchtbare akkers te bestemmen voor zonnevelden en windmolens terwijl grote delen in Europa te droog en te warm zijn om agrarisch te bestemmen. Het bezoek was er bij uitstek geschikt voor om de Europarlementariër te inspireren mondiale problemen mondiaal aan te pakken.

‘Om de toenemende regelgeving de baas te kunnen agrarische bedrijven niet anders dan intensiveren of groeien. Niet omdat we dat zo graag willen, maar om de omzet rendabel te houden. Iedere opgelegde regel kost ons geld en moet worden terugverdiend’, aldus Stigter. Huitema beaamde dat een boer niet gevraagd kan worden in groen te investeren als je in het rood staat. De Friese veehouder Huitema vertelde trots dat hij beweging heeft gekregen in het mestbeleid van Europa: 'Boeren werden gedwongen het schadelijke fosfaatkunstmest te gebruiken terwijl zij hun eigen mest voorhanden hebben. Dat is binnenkort voorbij'.

Jan Huitema was in de Lopikerwaard op uitnodiging van VVD Lopikerwaard, de voormalige afdelingen IJsselstein, Montfoort, Oudewater en Lopik, die zich hebben verenigd in één netwerk. In IJsselstein werd de Europarlementariër ontvangen bij Jachthaven Marnemoende. Mede-eigenaar Jan Kromwijk vertelde hoe hij met veel lef is ingegaan op de regionale behoefte recreatie om de stad te kunnen bieden. Er werd gedebatteerd met agrarisch ondernemers uit de regio op de boerderij van Ben van Winden in Snelrewaard en Adwin van Schaaik in Lopik. Er waren vertegenwoordigers uit vier Lopikerwaard gemeenten en VVD fractievoorzitter André van Schie ging het gesprek aan over de uitdagingen die provinciaal kunnen worden aangepakt. Natuurlijk werden er kaartjes uitgewisseld. Want de leus voor Jan Huitema waarmee hij zijn werkbezoeken aflegt is 'Jij op één, ik op twee’. De verkiezingen voor het Europees parlement vinden plaats op 23 mei.