VVD Lopikerwaard eert 100ste raadslid

Tijdens de ledenvergadering van 27 mei zette VVD Lopikerwaard haar honderdste raadslid in het zonnetje. Dat konden er vijf zijn, geinstalleerd tussen 7 juni 20018 en 9 december 2019. De genomineerden waren Feddo Hartelust in IJsselstein, Adwin van Schaaik en Tim van Vliet in Lopik, Mark Kruiswijk in Oudewater en Kees Breedveld in Montfoort. Het bestuur deed er niet ingewikkeld over, voor alle vijf geldt dat zij ons honderdste raadslid zijn.

De leden waren verrast voor deze 'aangewaaide' eer, 'die stoelt op de inzet van onze voorgangers', zo verwoordden de genomineerden ongeveer hun positie op de Wall of Fame. Kees Breedveld uit Willeskop voegde daaraan toe dat hij weliswaar het tot nu laatst beëdigde raadslid is, maar bijna 50 jaar politieke bemoeinis meedraagt. Ík vind het mooi om de oud-raadsleden met wie ikin de loop der jaren ben opgetrokken zo op rij te zien.'

Het netwerkbestuur had voorafgaand aan de digitale vergadering door vijf winkels (verdeeld over de Lopikerwaard), bloemen laten bezorgen bij de genomineerden en stelde een Wall of Fame samen om de telling te onderbouwen. 'Het is nog niet eenvoudig om te bepalen wie ons honderdste raadslid is', stelt netwerkvoorzitter Huib Veldhuijsen. 'Onze voormalige afdelingen bewogen weliswaar mee met grenscorrecties, het betekent ook dat afdelingen weer opsplitsten. Denk aan gemeente Driebruggen dat voor een deel bij Reeuwijk-Bodegraven is gevoegd en bij gemeente Oudewater. Of gemeenterraadsleden van gecombineerde fracties met Gemeentebelangen, D66 of zelfs CHU en ARP. In die laatste fractie zat geen enkele liberaal overigens, tellen we ook maar niet mee, al namen wij er formeel wel aan deel. Voor Driebruggen hebben we ons raadslid uit Hekendorp meegeteld, maar de fractieleden die na de herindeling in Reeuwijk-Bodegraven aan tafel zaten niet. Wie voor onze fracties deelnamen vanuit Gemeentebelangen en lokale politiek hebben we volledig meegerekend. Sterker nog de VVD in Linschoten was tot 1953 Gemeentebelangen. In Oudewater zijn we twee bestuursperioden als Werkgroep Oudewater actief geweest en ook nu kennen we in Oudewater één fractie met D66. We hebben een Wall of Fame opgesteld en naar redelijkheid gewogen. En voor wie het met één van onze afwegingen niet eens is, we nomineerden er vijf!

Bij het meerekenen van 104 raadsleden betekent dat dat Feddo Hartenlust de honderdste is. Rekenen wij Cees Sutherland van VVD/Werkgroep Oudewater niet mee, dan is Adwin van Schaaik onze nummer 100. Rekenen wij ook Piet Lekkerkerker van VVD/Gemeentebelangen niet mee dan is Tim van Vliet onze nummer 100. Rekenen wij ook Ignace van VVDenD66 Oudewater niet mee dan is Mark van Kruiswijk onze nummer 100. Rekenen wij ook de deelfractie in gemeente Driebruggen niet mee dan is Kees Breedveld onze nummer 100.

Om een tijdsbeeld te krijgen, de Wall of Fame treft u in bijlage