Jan Huitema op bezoek

Maandag, 13 mei, ontvangt Lokaal netwerk VVD Lopikerwaard europarlementariër Jan Huitema. Om 12.00 uur ontvangen we hem in het gloednieuwe Beachclub Marnemoende van Jachthaven Marnemoende aan de Noord IJsseldijk 107b in IJsselstein. Vervolgens trekken we met een busje langs (drie) agrarisch ondernemers in de Lopikerwaard. Wilt u Jan spreken? Kom rustig langs.

Maandag, 13 mei, ontvangt Lokaal netwerk VVD Lopikerwaard europarlementariër Jan Huitema

Om 12.00 uur ontvangen we hem in het gloednieuwe Beachclub Marnemoende van Jachthaven Marnemoende aan de Noord IJsseldijk 107b in IJsselstein. Vervolgens trekken we met een busje langs (drie) agrarisch ondernemers in de Lopikerwaard. Lokale bestuurders spreken met Jan Huitema over o.m. energietransitie, bodemverzakking, intensiveren en wat Brussel kan betekenen voor de boer in de Lopikerwaard. Gesprekspartner onderweg is o.m. André van Schie, fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten van Utrecht. Bij deze rondrit door onze polder bent u van harte uitgenodigd. Tijdens de rit zijn lokale bestuurders en politici aanwezig om met Jan Huitema ernaar op zoek te gaan hoe Europese politiek het lokale beleid kan versterken. De deelnemende boeren hebben op locatie collega's uit de omgeving uitgenodigd aan de gesprekken deel te nemen.

PROGRAMMA

12.00 uur. IJsselstein.  Ontvangst bij Beachclub Marnemoende (aan de publiekszijde van 'Loods 1'. Noord IJsseldijk 107b bij IJsselstein. Mede-eigenaar Jan Kromwijk, vertelt hoe hij de landen van zijn veehouderij heeft uitgegraven tot Jachthaven. Sinds 2006 is hier de 110 meter lange Meerlobrug in gebruik. Deze infrastructurele toevoeging aan het gebied verbindt Leidsche Rijn met de Lopikerwaard en is mede tot stand gekomen met Europese middelen. 13.30 uur Linschoten (Montfoort).  Gijs Stichter, vertegenwoordiger Lopikerwaard in LTO. Cattenbroerdijk 22a, 3461BC Linschoten.   14.30 uur Snelrewaard (Oudewater).  Ben van Winden. Melkveehouder. Zuid Linschoterzandweg 30, 3425 EM Oudewater. 15.30. uur Lopik. Adwin van Schaaik. Lopikerweg oost 69,3411 JD Lopik. 16.30 uur Afsluiting.  Terug bij Jachthaven Marnemoende (Restaurant Rivers). Publieke afsluiting met kort moment voor vraag en antwoord.
TEASERS

a. JAN HUITEMA, EUROPARLEMENTARIËR
‘U op één! Ik op twee!’, is zijn persoonlijke slogan. Jan Huitema staat nummer 2 op de kieslijst voor de Europese verkiezingen op 13 mei, voor de VVD. Hij is woordvoerder Landbouw. Voorstellen van VVD-Europarlementariër Jan Huitema om het nieuwe Europees landbouwbeleid resultaatgerichter te maken zijn door de landbouwcommissie van het Europees Parlement aangenomen. Op dit moment krijgen boeren inkomenssubsidie op voorwaarde dat ze verschillende vergroeningsmaatregelen doorvoeren die door Brussel zijn voorgeschreven. Brussel toetst vervolgens of elke boer de maatregelen doorvoert, zonder te kijken of de maatregelen resultaat hebben gehad. Volgens de Europese rekenkamer heeft deze manier van vergroening gefaald. Achtergrondinfo. GASTLOCATIE JACHTHAVEN MARNEMOENDE
IJsselstein - Van melkvee- en varkenshouder tot genomineerde van de architectuurprijs de Gouden Piramide is een hele ommezwaai. In 1997 kregen Jan en Mieke Kromwijk van de gemeente te horen dat hun agrarisch bedrijf uiterlijk 2010 weg moest om plaats te maken voor de ontwikkeling van een natuur en recreatiegebied. Begin 2000 werden de eerste plannen met de gemeente en provincie besproken en in 2006 lagen de eerste boten in jachthaven Marnemoende. Dat is in een notendop het verhaal van de snelle en succesvolle realisatie van een landschappelijk en ecologisch verantwoorde jachthaven en restaurant. In januari 2018 brandde twee loodsen volledig uit. Juist maandag wordt met het plaatsen van de  zonnepanelen de laatste hand gelegd aan de nieuwbouw. Achtergrondinfo GASTLOCATIE GIJS STIGTER
Linschoten, Montfoort - Druk op de Ketel: ‘Ik mag graag de luis in de pels zijn’, zegt Gijs Stigter. Als bestuurslid van LTO Noord-afdeling Utrecht-West en provinciaal portefeuillehouder bodem en water weet hij menig gesprekspartner aan tafel stil te krijgen. Achtergrondinfo. GASTLOCATIE BEN VAN WINDEN
Snelrewaard, Oudewater - Na acht jaar raadslidmaatschap is Ben van Winden onlangs verkozen tot lid van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, waar hij zich inzet voor functioneel beleid. Ben is melkveehouder in Snelrewaard en is met zijn collega agrariërs afhankelijk van goed waterbeheer. Achtergrondinfo.   GASTLOCATIE ADWIN VAN SCHAAIK
Kavelruil moet de pijn verzachten wanneer Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) de doorvoer van zoetwater door de Lopikerwaard vergroot. Dat vindt LTO Noord Zuidwest-Utrecht. ‘De aanpassingen die nodig zijn om de watergang tussen Lopik via Polsbroek naar Haastrecht te vergroten, kosten boeren grond. En grond is hier juist schaars, iedere meter telt', zegt Adwin van Schaaik, destijds woordvoerder voor LTO, op Nieuwe Oogst. Adwin van Schaaik is lid van de gemeenteraad van Lopik. Achtergrondinfo.