Afgelast. VVD Lopikerwaard, 50 jaar lokaal

In 1970 splitste VVD afdeling Lopikerwaard (!) zich, op initiatief van Lopikerwaard-voorzitter Johan Meijer, op om als zelfstandige afdelingen deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in IJsselstein, Benschop en Lopik. Op 24 maart 1970 was het zover. VVD afdeling IJsselstein-Benschop was een feit, en ook Lopik pakte door. Een jubileumjaar!

Op 3 juni 1970, het jaar dat Nederland 25 jaar vrijheid vierde, deden nieuwe lokale afdelingen van de VVD in Montfoort, IJsselstein en Lopik voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. De kiem daarvoor werd in de jaren 50 gelegd door Engel van de Heuvel in Linschoten, die bij provinciale en landelijke verkiezingen met zijn team het Weidegebied voorzag van propaganda.  In 1968 leidde dit tot de oprichting van VVD Lopikerwaard.  In Oudewater deden we in 1970 voor het eerst NIET mee als VVD, maar als Werkgroep Oudewater. André Reparon was namelijk al in 1962 druk met een lokale VVD in oudewater. Ver Vooruitdenken was zijn motto. In Montfoort deden we weliswaar in 1970 voor het eerst mee, maar behaalden we pas in 1978 de eerste raadzetels.

Een ander fenomeen bij de zoektocht naar onze afkomst is de bestuurlijke drukte van 1970. De Lopikerwaard bestond uit een lappendeken van twaalf gemeenten en 29 waterschappen. In al deze gemeenten hadden de VVD afdelingen hun eigen moment van oprichting en opheffing. Deze afdelingen schoven lekker mee met de wisselende gemeentegrenzen of keken daar overheen. We voeren intussen gesprekken met pioniers en betrokkenen en tekenen met hen het verhaal op. Het verhaal van de Liberalen in de Lopikerwaard. We verrassen u nog met hoe we deze verhalen bijeenbrengen. Er liggen prachtige brieven in het landelijke VVD archief in termen als onverkwikkelijke kwesties en miserabele dorpspolitiek, plakboeken met onze successen kwamen op tafel en de archiefdozen die van rentmeester tot rentmeester zijn gegaan schiften we, documenteren we, en bieden we in de loop van het jaar gedocumenteerd aan, aan het regionaal archief Rijnstreek en Lopikerwaard in Woerden.

In 1970 splitste VVD afdeling Lopikerwaard (!) zich, op initiatief van Lopikerwaard-voorzitter Johan Meijer, op om als zelfstandige afdelingen deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in IJsselstein, Benschop en Lopik. Op 24 maart 1970 was het zover. VVD afdeling IJsselstein-Benschop was een feit, en ook Lopik pakte door. Een jubileumjaar. Op de foto de eerste VVD raadsleden in IJsselstein, Joop Köhler en Eelco Veldhuijsen. Niet alleen werd de VVD afdeling IJsselstein-Benschop in 1970 opgericht. De afdeling kwam voort uit een afdeling Lopikerwaard. Vanwege het succes bij de statenverkiezingen dat jaar. Ook Lopik pakte door en nam in 1970 voor het eerst deel aan de gemeenteraadsverkiezingen.* Wat vieren we dan, als we al eerder bestonden? Welnu: in 2020 is VVD Lopikerwaard daarmee, 50 jaar lokaal!

Wanneer?
Zaterdag 21 maart 2020. Heritage Auctions Europe, Energieweg 7 - IJsselstein

* Oudewater deed dat al sinds 1962 (Hekendorp 1953) en Montfoort vanaf 1974 (Linschoten 1953).

Foto: Gemeenteraadsverkiezingen 1970. Joop Kohler (l) en Eelco Veldhuijsen. De eerste raadsleden voor de VVD in IJsselstein (1970-1974).